Per-Henning Olsson
per-henning.olsson@musik.uu.se
018-4716275; 018-462608
Studier i Allan Petterssons symfonier
I avhandlingen kommer jag att analysera Allan Petterssons symfonier för att beskriva grundläggande drag och principer. Med ”grundläggande drag och principer” menar jag inte något absolut som finns i noterna, utan något som är beroende av det tolkningssammanhang som man bygger på. I mitt fall är det huvudsakligen Petterssons musiksyn som utgör sammanhanget. Allan Pettersson (1911-80), en av Sveriges mest spelade och inspelade symfonitonsättare, brukar i musikhistorieskrivning inte räknas till någon av de tonsättargrupperingar som ofta ställs upp. Pettersson kombinerade ett radikalt, kraftigt dissonant tonspråk med ett traditionellt treklangsbaserat tonspråk. Hur tänkte Pettersson kring traditionalism/modernism och kring t.ex. det organiska verkbegreppet? Vilken var Petterssons musiksyn? Materialet för att studera det är vid sidan av yttranden av Pettersson och andra i hans samtid, lektionsmaterial från Petterssons kompositionsstudier för René Leibowitz. Min förhoppning är att denna undersökning kan bidra till nya kunskaper om Allan Pettersson och hans komponerande, ge en samlad bild av hans symfonier, och förhoppningsvis även ge insikt i vad musikteoretikern och pedagogen Leibowitz förmedlade.