• Forskning

 

Pågående forskningsprojekt

Dübensamlingen. En europeisk musikskatt från 1600-talet.
Projekttid: 2 år från 1 januari 2003
Finansiär: Riksbankens jubileumsfond
Projektledare: professor Erik Kjellberg
Medarbetare: fil.dr. Lars Berglund, fil.dr. Kia Hedell, civilingenjör Carl Johan Bergsten, GoArt (Göteborg)
Konsulter: professor em. Kerala Snyder, University of Rochester, Dr. phil Peter Wollny, Bach-Archiv Leipzig

I detta projekt skall vi utarbeta en datorbaserad katalog över
Dübensamlingen. Samlingen omfattar ca 30.000 handskrivna blad och ett 50-tal tryckta volymer och representerar (delar av) det kungliga svenska hovkapellets repertoar från tiden ca 1650-1715. Samlingen har sitt namn av hovkapellmästarfamiljen Düben som 1732 donerade två stora kistor med musikalier universitetsbiblioteket i Uppsala . Samlingen innehåller ett stort antal unika verk av mer än 200 tonsättare från hela Europa samt många anonyma verk och är av stort svenskt och internationellt intresse. Bland de mer kända namnen märks Dieterich Buxtehude, Vincenzo Albrici, Giacomo Carissimi, Johann Heinrich Schmelzer, Henri Dumont m.fl, men innehållet är i stort sett okänd utanför specialistkretsar. Bristen på en modern katalog gör det också svårt att få en samlad överblick över samlingens innehåll och struktur. Verken i Dübensamlingen efterfrågas av både forskare och musiker från många länder.

Projektarbetet innebär dels inkodning av ett mycket stort antal parametrar såväl i musiken som i källorna (manuskripten), dels en inscanning av alla notblad (stämmor resp. tabulaturer) blad. Samlingen kommer att bli tillgänglig över Internet för vidare forskning och musicerande. Katalogen kommer att uppdateras kontinuerligt med uppgifter om editioner av verk ur samlingen, moderna inspelningar m.m.

__________________________________

Musiken i Europas mitt år 1650. En studie av Bonifazio Grazianis tidiga motettsamlingar.
Projekttid: 3 år från 1 januari 2003
Finansiär: Vetenskapsrådet
Projektledare: fil. dr. Lars Berglund

Under 1600-talet var den konsertanta, kyrkliga vokalmusiken en central musikform. Vid de protestantiska furstehoven i norra Europa utgjorde den det viktigaste inslaget i den representativa hovmusiken. Denna tradition norr om Alperna är relativt väl beskriven i den musikhistoriska litteraturen. Däremot finns förvånansvärt lite skrivet om den musik som kompositörerna i norr tog som sin förebild: de motetter som komponerades och publicerades av de romerska basilikornas kapellmästare. Detta projekt avser att försöka fylla något av detta vakuum genom att undersöka de två första motettsamlingarna av Bonifazio Graziani (1604/05-1664). Graziani var kapellmästare vid Jesuitordens kyrka i Rom, Il Gesù, och dess seminarium, Seminario romano. Hans kompositioner var i första hand avsedda för användning i gudstjänsterna vid Il Gesù, men de fick också oerhört stor spridning över hela Europa, i tryck och handskrifter. Intresset för och beundran av Grazianis musik var inte minst stort vid de tyska och skandinaviska hovkapellen. Bland de många musiker som tog hans motetter som förebilder för sitt komponerande fanns Christian Geist, som var verksam som musiker och kompositör vid Karl XI:s kungliga hovkapell i Sverige på 1670-talet.
Projektet består av tre delundersökningar. Den första berör dels kompositionernas, dels tryckens samhälleliga och praktiska funktion; den andra ställer frågor om kompositionernas innebörder i förhållande till dåtida musikaliska och genremässiga traditioner; den tredje berör musikens spridning, reception och inflytande, framför allt med avseende på regionerna norr om Alperna. Avsikten är att projektet ska fungera som en fallstudie som ger nya viktiga insikter och kunskaper rörande den romerska kyrkomusiktraditionen under 1600-talet. I projektet ingår även att iordningställa en modern utgåva med Grazianis motetter. En förhoppning är att studien ska kunna bidra till att göra en nästan okänd, men mycket spännande och intressant musikalisk repertoar tillgänglig och levande för nutida musiklyssnare.

__________________________________

En dynasti blir till. Medier, myter och makt kring Karl XIV Johan.
Finansiär: Riksbankens jubileumsfond
Projekttid: 3 år från 1 januari 2004
Projektledare: Fil. dr. Nils Ekedahl
Medverkande i projektet: fil. dr. Mikael Alm, historia Uppsala; fil. dr. Nils Ekedahl, litteraturvetenskap Södertörn; fil. dr. Karin Hallgren, musikvetenskap Uppsala; professor Torkel Jansson, historia Uppsala; fil. dr. Britt-Inger Johansson, konstvetenskap Lund, fil. dr. Cecilia Rosengren, idéhistoria Göteborg samt Solfrid Söderlind, överintendent för Nationalmuseum.

När den bernadotteska dynastin närmar sig sitt 200-årsjubileum tycks den vara väl förankrad i det svenska samhället. Men i ett historiskt perspektiv är kungahusets ställning minst av allt självklar. När den franske marskalken Jean Baptiste Bernadotte 1810 landsteg i Sverige efter att ha valts till tronföljare var hans ställning högst osäker. Det land han anlände till hade skakats av en statskupp som avskaffat det gustavianska enväldet och infört en författning med begränsad kungamakt. Jean Baptiste Bernadotte var för sin legitimitet beroende av det opinionsstöd som kunde uppbådas inom och utom landet. Projektets syfte är att studera etableringen av familjen Bernadotte som kunglig dynasti i Sverige från 1810 till ca 1860. Utifrån en tvärvetenskaplig ansats undersöks hur det dynastiska temat artikulerades i olika medier och hur man gick till väga för att vinna stöd och legitimitet hos allmänheten. Teoretisk och metodisk grund har projektet i en internationellt livaktig forskning kring politisk kultur och maktlegitimering. Genom att tillämpa dess perspektiv kommer hittills obeaktade frågor om politisk kommunikation i 1800-talets Sverige belysas.

Inom den musikvetenskapliga delen av projektet är intresset inriktat på Kungliga Teatern, som övergick från att vara en hovteater under Gustav III till att bli en offentlig teater bland andra vid slutet av 1800-talet. Från att ursprungligen ha finansierats enbart av kungens medel fick Kungliga Teatern från och med 1809 ett årligt bidrag från staten. Genom det ekonomiska stödet kunde man från statens sida utöva påtryckningar på teatern. Inom projektet diskuteras frågor som rör statens påverkan på Kungliga Teaterns verksamhet. Den kungliga scenen var en året-runt-teater med fast anställda sångartister och ett fast anställt hovkapell. Under en säsong gavs i allmänhet närmare 100 föreställningar, varav en del med anledning av speciella högtidligheter i kungahuset. Inom projektet studeras vilka uppfattningar rörande kungamakten, nationen och medborgarna som förmedlades från scenen i dessa föreställningar.

_________________________________

Medeltida helgonsång i kulturhistorisk kontext. Studier i Sveriges medeltida helgonofficier
Finansiär: Vetenskapsrådet
Projekttid: 3 år från 1 jan 2006
Projektledare: docent Ann-Marie Nilsson

Nyskrivna sånger med latinsk text till ett helgon, sjungna under ett dygn på helgonets dag, kallas hystoria eller officium. Intresse för genren har tilltagit på senare år såväl inom en internationell forskarkrets som bland kyrkomusiker och sångare, professionella såväl som amatörer samt hos en kulturhistoriskt intresserad allmänhet.

Projektets syfte:
att publicera hittills okända hystorie, tillkomna under svensk medeltid, som sjöngs på de dagar då svenska helgon som Sigfrid, Botvid, Ansgar, rikets skyddshelgon m.fl. firades;
att undersöka ursprung och eventuella europeiska förlagor till dessa melodier, att undersöka hur de förändrades under de decennier och/eller århundraden som de spreds och sjöngs över dåvarande Sverige samt att studera stilistiska förändringar över tiden;
att söka svar på ifall redan existerande melodier som ”återanvändes” hade någon tillskriven innebörd, hur textliga och melodiska aspekter kan ha hört samman;
att studera och kommentera kvadratnotskriften, som i olika skepnader var i bruk under svensk medeltid.

Inom projektet görs källkritiska undersökningar och musikvetenskapliga editioner av sångerna ifråga. Genom denna grundforskning görs vårt lands äldsta kända musik bekant för allmänhet och forskarkollegor. På denna grundval anställs en större jämförande undersökning av sångerna, inklusive de som tidigare publicerats. I samarbete med medlemmar av studiegruppen ”Cantus planus” inom International Musicological Society, vilka också har påbörjat studier av detta slag, görs jämförelser med inhemskt och utländskt melodimaterial enligt frågeställningarna

a) var melodierna nykomponerade eller lånade från andra sånger ur en större europeisk eller regional repertoar; i så fall, av vilken orsak eller med vilket syfte? Sångernas textinnehåll, metrik och melodik analyseras. Jämförelser anställs med kontinentala hystorie ;

b) har melodistilen förändrats med tidens gång, t.ex. så att vissa tonsläkten eller melodistilar var moderna under vissa tidsperioder?

Olika versioner av en och samma melodi är vanliga, särskilt i tidiga källor (från 1200- och 1300-talen). Detta kan vara ett tecken på gehörsinlärning/tradering men också som resultat av medeltida pedagogiska metoder eller av att notationens funktion uppfattats på ett annat sätt än brukligt i vår tid. De medeltida källorna, fragment eller kompletta handskrifter, och medeltida notskrift kan visa särdrag i medeltidens musiktänkande, musikteori och musikpedagogik jämfört med nutidens. Felskrivningar i källorna förekommer. Medeltida notationspraxis bör inte bedömas utifrån vår tids förutsättningar. Denna s.k. kvadratnotskrift har influerats främst från nordvästra Europa och företer vissa särdrag som bör belysas, eftersom den ännu inte har behandlats ingående i facklitteraturen mer än ytterst summariskt.

Melodierna skall publiceras i bok- och artikelform med kommentarer på svenska och engelska samt med kompletterande liturgiska texter och faksimil ur källorna. Detta bäddar för möjligheten att efter projektets slutförande göra inspelningar av sångerna. Den jämförande undersökningen är tänkt som en större artikel.

Tillbaka till Forskning>>