Anders Wennerstrand: Det nya folkets musik. En studie av några unga folkmusiker. Uppsala: Musikvetenskap, 1998. C-uppsats. (60 p).

Folkmusikens nya villkor och roll i dagens svenska musikliv är inte desamma som för några decennier sedan, utan många genomgripande förändringar har skett. Uppsatsens syfte är att ge en bild av unga folkmusiker och deras situation, med avseende på bland annat bakgrund, synsätt på folkmusiken, dess utveckling och traditionsbegrepp. Uppsatsen bygger på intervjuer under diskussionsliknande former, dels med folkmusikelever vid Malungs folkhögskola, dels med lektor Sven Ahlbäck, ansvarig för folkmusikerutbildningen vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Studie visar bland annat att unga folkmusikers sociala och geografiska bakgrund har blivit alltmer skiftande samt att det blivit allt vanligare att möta folkmusiken vid relativt hög ålder, men att detta inte hämmar musikerna själva. Vidare ser vi ett modernt folkmusikbegrepp hos informanterna, nära länkat till en föryngrad uppfattning av traditionsbegreppet. Unga musiker upplever ofta en hämmande påverkan inom det folkmusikaliska arvet, men vill själva sätta musiken i centrum. En stor breddning av folkmusikfältet har skett, vilket välkomnas av den yngre generationen.